Ειδικοί ΠροτείνουνΨυχολογια

Διαχείριση του στρες των παιδιών την εποχή του κορωνοϊού

Αναμφίβολα διανύουμε μία δύσκολη περίοδο, που προκαλεί αβεβαιότητα αλλά και συναισθήματα που πολλές φορές δυσκολευόμαστε να διαχειριστούμε. Κι αν είναι δύσκολο για εμάς, φανταστείτε πως είναι για τα παιδιά. Η παράταση στην αναστολή των δημοτικών σχολείων και των δομών προσχολικής εκπαίδευσης είναι γεγονός. Στα πλαίσια των μέτρων πρόληψης της εξάπλωσης του νέου κορωνοιού, τα παιδιά εξακολουθούν να μένουν στο σπίτι, μακριά από τη σχολική τους καθημερινότητα.

Οι γονείς είναι σημαντικό να διατηρούν την επαφή με τα παιδιά τους και να συζητούν με αυτά σχετικά με το τι συμβαίνει γύρω μας. Οι συζητήσεις τους πάντα πρέπει να είναι κατάλληλες για την ηλικία των παιδιών. Καλό είναι επίσης να προστατεύουν τα μικρότερα παιδιά από έννοιες που μπορεί να τα ταράξουν ή να δυσκολεύονται να κατανοήσουν. Άλλωστε, τα παιδιά σε διαφορετικές ηλικίες ταλαιπωρούνται από διαφορετικές ανησυχίες και προβληματισμούς.

Τι απασχολεί τους γονείς σήμερα;

Ως ψυχολόγος, στην αλληλεπίδρασή μου με γονείς το τελευταίο διάστημα τους απασχολεί ιδιαίτερα το ζήτημα της προσέγγισης των παιδιών και τις νέες ανάγκες τους που αναδεικνύονται στην εποχή της πανδημίας που βιώνουμε. Τα παιδιά φαίνεται να παρουσιάζουν αυξημένο άγχος. Όλοι μας έχουμε κληθεί να προσαρμοστούμε σε έναν νέο τρόπο ζωής. Ωστόσο, μία διαταραχή στη ρουτίνα καθίσταται ιδιαιτέρως πιο δύσκολη για τα μικρά παιδιά, ηλικίας 3- 6 ετών. Τα παιδιά αυτά βρέθηκαν στη δύσκολη θέση να προσαρμοστούν σε μία νέα πραγματικότητα και διαφορετική ζωή. Παρακάτω θα αναφερθούν ορισμένες κατευθύνσεις για τον γονέα, ώστε να προσεγγίσει κατάλληλα τα παιδιά και να μοιραστεί τις ανησυχίες τους.

Πώς να διαχειριστούμε το στρες των παιδιών;

  • Ανιχνεύστε και βρείτε τις στιγμές μέσα στην ημέρα που τα παιδιά αισθάνονται προβληματισμένα. Μιλήστε μαζί τους και προσεγγίστε τις απορίες και τις ανησυχίες τους.
  • Προσπαθήστε να είστε διαθέσιμοι και να ακούτε με ενσυναίσθηση τα παιδιά σας και θα πάρετε πολλές πληροφορίες για την ψυχολογία τους.
  • Μην αμελείτε να κάθεστε όλοι μαζί στο οικογενειακό τραπέζι για τα γεύματα της ημέρας. Μην ξεχνάτε επίσης, να καταπιάνεστε με δραστηριότητες και ευχάριστες ενασχολήσεις. Αν το ζητήσουν, συνοδέψτε τα στο κρεβάτι τους. Κάντε τους παρέα στο υπνοδωμάτιό τους συζητώντας ή αφηγούμενοι ιστορίες μέχρι να κοιμηθούν.
  • Δώστε τους χρόνο να εκφραστούν και θυμηθείτε ότι τα μικρά παιδιά -κυρίως- δεν εξωτερικεύουν πάντα με πρόσφορο τρόπο το άγχος και τις ανησυχίες τους!

Πατήστε κλικ και δείτε εδώ ιδέες για πολύ διασκεδαστικές δραστηριότητες για τα παιδιά και με δωρεάν εκτυπώσιμο υλικό!

Η σταδιακή μας επιστροφή στην πρότερη «κανονικότητα» θα φέρει αντιμέτωπα και τα παιδιά σε μία νέα πραγματικότητα με καινούριους όρους και κανόνες.

Ενθαρρύνετε τα συνεχώς να είναι υπεύθυνα, να παίρνουν πρωτοβουλίες και να αισθάνονται πως μπορούν να παραμείνουν προστατευμένα. Το στρες των παιδιών άλλωστε μπορεί να προκαλείται κι από το φόβο τους για έλλειψη ασφάλειας! Συζητάμε λοιπόν με τα παιδιά και τα αποφασίζουμε απο κοινού:

  1. Να πλένουν τακτικά και προσεκτικά τα χέρια τους.
  2. Να κρατούν τις απαραίτητες αποστάσεις όταν βρεθούν σε χώρους με άλλα άτομα.
  • Δώστε έμφαση στο να παραμείνουν ενεργοί μαθητές και να ακολουθούν το πρόγραμμα που επιβάλλουν οι κανόνες της τηλεκπαίδευσης (σύγχρονη ή ασύγχρονη). Μην ξεχνάτε ωστόσο πως τα παιδιά δε βρίσκονται σε έναν αγώνα δρόμου. Ο στόχος δεν είναι τόσο η κάλυψη της ύλης, αλλά να μην χαθεί η επαφή με το σχολείο. Μην τα πιέζετε και δείξτε τους πως η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης μπορεί να είναι μία ξένοιαστη δραστηριότητα. Άλλωστες το στρες παιδιών αυξάνεται όσο υπάρχει πίεση στο περιβάλλον.
  • Ενθαρρύνετε κοινωνικές επαφές με φίλους και συγγενείς μέσω βιντεοκλήσεων. Προηγουμένως όμως θέστε όρια στο χρόνο τα παιδιά περνούν μπροστά στην οθόνη.
  • Υπενθυμίστε τους πως για γεγονότα που έχουν χάσει, δεν μπόρεσαν να παρευρεθούν, ή ημερομηνίες ορόσημα (π.χ. ένα πάρτυ γενεθλίων, γιορτινές εκδηλώσεις στο σχολείο ή τις δραστηριότητές τους) θα έχουν ξανά την ευκαιρία να τις χαρούν ξανά στο κοντινό μέλλον!

Κυρίως να μην ξεχνούν να οργανώνουν τη μέρα τους, με τέτοιο τρόπο ώστε να παραμένουν δημιουργικά και να εξελίσσονται.

Κυρίως να μην ξεχνούν να οργανώνουν τη μέρα τους, με τέτοιο τρόπο ώστε να παραμένουν δημιουργικά και να εξελίσσονται. Μην αμελείτε την ανάγκη τους για δημιουργική έκφραση και εκτόνωση. Τα παιδιά αναπτύσσουν έτσι την απαιτούμενη ψυχική ανθεκτικότητα για τις δυσκολίες που όλοι αντιμετωπίζουμε! Τους λέμε συχνά ότι αν και θα είναι διαφορετικά για λίγο, θα είναι εντάξει!

Εκτονωθείτε με μπόλικο χορό, πατώντας κλικ εδώ!

Αργυρώ Κατσαρή, Ψυχολόγος – MSc Εκπαιδευτική Ψυχολογία

argiro.katsari

Γεια σας! Είμαι η Αργυρώ, είμαι ψυχολόγος και έχω ολοκληρώσει το μεταπτυχιακό μου στην εκπαιδευτική ψυχολογία. Τα τελευταία χρόνια δουλεύω σε σχολεία και διάφορες εκπαιδευτικές δομές αξιολόγησης και υποστήριξης μαθητών. Αγαπώ να επιμορφώνομαι συνεχώς και να ανταλλάσσω ιδέες και γνώσεις με όσους ενδιαφέρονται για πτυχές του επιστημονικού κλάδου της ψυχολογίας.

2 σκέψεις σχετικά με το “Διαχείριση του στρες των παιδιών την εποχή του κορωνοϊού

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *